Безбар’єрність – крок до людиноцентричного суспільства

зображення viber 2023 04 28 19 25 41 451

Значення поняття «безбар’єрність» виходить за межі фізичних обмежень та перешкод. Це стратегічна необхідність сьогодення,  вияв глибокої поваги до кожної людини, гарантія її права на повноцінне життя, шлях до людської гідності та рівних можливостей для всіх громадян, незалежно від їхніх особливостей, стану здоров’я, віку, професії чи соціального статусу. Це не лише формальні пандуси, а нова суспільна норма, крок до людиноцентричного суспільства, де увага до особистості стає основним пріоритетом держави.

За два останніх роки в Київській області було проведено велику роботу в напрямі створення безбар’єрного середовища. До цього спонукали проблеми, які виникали в умовах воєнного стану, зокрема необхідність у забезпеченні населення транспортом під час евакуації, швидкого доступу до укриттів тощо.

Безбар’єрний простір — це те середовище, де кожна людина може мати доступ не лише до інфраструктурних об’єктів, але й різних послуг,  інформації, якісної освіти, працевлаштування тощо.

Питання безпеки, ментального здоров’я та безбар’єрності були основними темами для обговорення на регіональній конференції «Безбар’єрна Україна», яка відбулася 27 квітня 2023 року і зібрала високопосадовців, народних депутатів та представників громадськості.

Наслідком проведеної роботи стало розширення мережі інклюзивно-ресурсних центрів. Протягом 2023 року було засновано 4 такі центри, що свідчить про зростання уваги до потреб дітей з особливими потребами. На початок 2024 року в області налічується 55 ІРЦ та 2 їх філії.

Працівникам ІРЦ було надано можливість підвищити свою кваліфікацію через курси з актуальних тем, що сприяло запровадженню інклюзивних методик в освітній процес.

Особливої уваги вимагало питання забезпечення безбар’єрності в освітньому середовищі, зокрема безперешкодного доступу до освіти. У 2023 році, коли в області функціонували 784 заклади дошкільної освіти та 632 заклади загальної середньої освіти, надзвичайно гостро постало питання організації підвезення до місць навчання школярів, серед яких поза межами пішохідної доступності до закладів освіти проживало більше 33,0 тис. осіб. Протягом 2023 року парк шкільних автобусів збільшився на 83 одиниці, 16 із них обладнано місцями для дітей з особливими освітніми потребами, при цьому 8 транспортних засобів було закуплено територіальними громадами, а 30 – передано громадам області іноземними партнерами.

Ще один важливий крок у створенні безбарєрного освітнього середовища – розвиток мережі інклюзивних класів у закладах освіти області відповідно до потреб громад. У 2024 році в інклюзивних класах і групах здобувають освіту 3965 дітей: 2630 учнів закладів загальної середньої освіти і 1335 вихованців закладів дошкільної освіти.

Поділитися: