Нормативно-правова база позашкільної освіти
Позашкільна освіта Київщини – простір творчих можливостей
Позашкільна освіта є потужним, цілеспрямованим та ефективним джерелом розвитку особистості. Вона спрямована на оволодіння дітьми та учнівською молоддю вміннями та навичками творчої діяльності, забезпечує застосування знань на практиці, сприяє забезпеченню потреб особистості у самореалізації, соціалізації, включенню в суспільні відносини.
З огляду на зазначене основні пріоритети діяльність департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації орієнтовані на потреби та запити здобувачів освіти, спрямовані на підвищення якості позашкільної освіти й створення відкритого простору системи позашкільної освіти області для будь-якої дитини, де вона могла б набути ключових компетентностей.
Відповідно до пріоритетних завдань департаментом освіти і науки спільно з КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини» реалізуються ряд інноваційних освітніх, творчих, інформаційних, практико-орієнтованих та управлінських проєктів, зокрема: «Позашкілля – простір творчих можливостей», «Таланти твої, Київщино!», «Школа лідерської майстерності», «Герої серед нас: сучасні захисники України», «Світ позашкілля для особливої дитини», «EcoWorld Kids», «STEM/STEАM – створюємо сучасний освітній простір», «Розмалюємо Київщину – від сірості до яскравості», «Медіапростір «Виховуємо патріотів».
У рамках реалізації обласного проєкту «Позашкілля – простір творчих можливостей» департамент освіти і науки спрямовує свою діяльність на максимальне охоплення дітей різними формами позашкільної освіти та створення комфортного соціально-культурного простору для різновекторного розвитку особистості.
Для розвитку творчих можливостей кожної дитини в області функціонує 82 заклади позашкільної освіти.
З 2021 року розпочали освітню діяльність нові заклади позашкільної освіти у Гірській, Гребінківській, Димерській, Калинівській та Глевахівській територіальних громадах. А саме: Комунальний заклад позашкільної освіти Гребінківської селищної ради «Центр дитячо-юнацької творчості», Гірський комунальний заклад позашкільної освіти “СТАРТ” Гірської селищної ради Бориспільського району, Комунальний заклад позашкільної освіти «КРАЇНА МРІЙ» Димерської селищної ради Вишгородського району, Комунальний заклад позашкільної освіти Калинівської селищної ради Фастівського району «Центр дитячо-юнацького розвитку», Комунальний заклад позашкільної освіти «Центр дитячо-юнацької творчості» Глевахівської селищної ради.
Позашкільною освітою охоплено близько 184 тис. дітей та учнівської молоді. У гуртках та творчих об’єднаннях 82 закладів (у тому числі із закладами Малої академії наук) позашкільної освіти навчається 85516 вихованців, що становить 38%, від загальної кількості учнів області. У закладах загальної середньої освіти гуртковою роботою охоплено 57433 учні, що становило 25,4%. У дитячо-юнацьких спортивних школах систем освіти та спорту свою спортивну майстерність удосконалюють 19365 дітей та підлітків, що становило 8,5%. В гуртках творчих напрямів закладів позашкільної освіти (музичні, художні) навчаються 20955 учнів, що становить 9,3 % від загальної кількості.
Активно залучали дітей та учнівську молодь до гурткової роботи заклади позашкільної освіти Баришівської, Богуславської, Броварської, Васильківської, Згурівської, Іванківської, Кагарлицької, Переяславської, Поліської, Рокитнянської, Сквирської, Таращанської, Миронівської, Тетіївської, Узинської територіальних громад, де показник охоплення дітей та молоді позашкільною освітою значно вищий від середнього обласного показника і складає 50-80%.
Важливим напрямом діяльності системи освіти регіону є національно-патріотичне виховання дітей та молоді. В області продовжують функціонувати осередки патріотичного та військово-патріотичного виховання, метою яких є підготовка учнів до захисту Вітчизни та професійна орієнтація старшокласників на службу у Збройних Силах України: навчально-виховне об’єднання «Звитяга» Білоцерківської міської ради; навчально-виховне об’єднання Обухівської міської ради, у структурі якого діє Центр військово-патріотичного виховання та допризовної підготовки; навчально-виховний комплекс Фастівської міської ради «Загальноосвітня школа I-III ступенів № 7 – Центр військово-патріотичного виховання «Гарт»; Центр національно-патріотичного виховання Броварської міської ради.
Протягом останніх п’яти років у закладах позашкільної освіти області спостерігається тенденція до збільшення кількості гуртків військово-патріотичного спрямування. Так, якщо у 2016 році функціонувало 128 гуртків, у яких навчалося 2177 вихованців, то у цьому році – 236 гуртків і 4278 вихованців. Кількість дітей у гуртках військово-патріотичного напряму збільшилась майже на 50%.
Продовжено роботу обласної інформаційної медіатеки «Україна назавжди: вивчаємо, пам’ятаємо, зберігаємо» та медіаальбом «Життя без волі – ніщо», де у вільному доступі є історичні, документальні, художні, пошуково-дослідницькі матеріали, зібрані педагогами та учнями закладів освіти області про учасників Революції Гідності, Героїв Небесної Сотні та загиблих воїнів АТО/ООС – мешканців Київщини.
Успішній реалізації завдань, спрямованих на виховання у дітей духовності і патріотизму, сприяє проведення Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»), яка в минулому році відбулася у режимі онлайн.
Вперше було проведено онлайн-конкурси «Топографія», «Рятівник», «Краєзнавчий квест», «Відун». У конкурсах взяло участь 193 рої середньої та старшої вікових груп закладів освіти області. Крім роїв закладів освіти Київської області до конкурсів приєдналися рої з Донецької, Луганської, Запорізької, Хмельницької, Черкаської областей. Як результат у Всеукраїнському онлайн-конкурсі «Відун» призові місця отримали 17 роїв Київщини.
Активною була участь юних джурів Київщини у Всеукраїнському челенджі #спогади_джура. Так з 630 учасників понад 100 учасників були з роїв Київщини. Слід відзначити, що загалом Київщина стала другою за кількістю постів. Серед 26 постів, що отримали більше 200 схвалень («лайків») – 8 з Київської області.
Напередодні 80-х роковин трагедії Бабиного Яру, з метою гідного вшанування пам’яті жертв злочинів, скоєних нацистами під час Другої світової війни, відбулася обласна краєзнавча конференція учнівської молоді «Бабин Яр. Злочини проти людства».
Для активізації діяльності закладів освіти Київської області з екологічної культури, екологічної свідомості протягом року впроваджувався обласний освітній соціально-екологічний проєкт «Екологічний кластер «EcoWorldKids». У 2020 році проєкт «Екологічний кластер «EcoWorldKids» отримав свідоцтво про авторське право (свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 97910 від 09.06.2020). До обласного проєкту включені як заклади позашкільної освіти, так і заклади загальної середньої освіти Київської області. У рамках проєкту протягом року проходять серії майстерок «Жити в стилі ЕКО».
КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини» спільно з Національним університетом біоресурсів та природокористування України, Київським обласним та по м. Києву управлінням лісового та мисливського господарства провів лісівничий івент «І буде зелена моя Україна!», в рамках акції «Зростаємо разом», ініційованої Василем Володіним, головою Київської обласної державної адміністрації. Учасники та гості івенту висадили понад сотні дерев.
З метою моделювання сучасного інформаційного освітнього простору закладів позашкільної освіти, формування конкурентноспроможної особистості зі сформованим світоглядом і активною громадською позицією впроваджується проєкт «STEM/STEАM – створюємо сучасний освітній простір». З метою моделювання сучасного інформаційного освітнього простору, формування конкурентноспроможної особистості зі сформованим світоглядом і активною громадською позицією в рамках проєкту організовано роботу гуртків «Робос», «Робототехніка», «LEGO» тощо та оновлено матеріально-технічну базу STEM/ STEАM – лабораторій.
Протягом року для керівників гуртків «Робос», «Робототехніка», «LEGO» тощо організовано роботу лабораторії інноваційних технологій «STEM-освіта в закладах позашкільної освіти Київщини: створюємо сучасний освітній простір». Для її учасників проведено педагогічний брейнстормінг «Освітня робототехніка: шляхи запровадження та сучасні практики», івент-майстерню «Територія нових можливостей», організовано роботу віртуальної консалт-платформи.
Вихованці гуртків «Робототехніка» взяли участь у ІІІ Всеукраїнських змаганнях «Роботрафік». Київщину представляли вихованці гуртків Обухівського центру творчості дітей, юнацтва та молоді «Романтик» та КЗ КОР «Володарська спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат – Центр реабілітації» та вибороли призові місця.
Проводиться велика робота, спрямована на розвиток дитячого лідерського руху, зокрема реалізується проєкт «Школа лідерської майстерності», завдяки чому збільшилася кількість територіальних органів самоврядування дітей та учнівської молоді. На сьогодні в області функціонує 69 органів учнівського самоврядування.
Обласною радою дітей Київщини продовжено реалізацію проєктів: «Правильний вибір професії – успішне майбутнє», «Партнерство – основа успішної діяльності», «Я – громадянин», «ЗН: Немає Нічого Неможливого», «Повага і турбота», «Лідер! Енергія! Дія!», «Мій погляд!», «Фотобатл» тощо.
За участі депутатів обласної ради дітей Київщини було проведено лідерський марафон «Лідер#Громада# Комунікація», лідерський майданчик «Україна та суміжні держави: проблеми та перспективи їх відносин», правовий HUB «На паралельних дорогах прав та обов’язків», перформанс «Вишиті візерунки долі» до Дня Вишиванки, екологічну акцію «Free Planet», діалогові майданчики та комунікаційні платформи: «Україна соборна: стереотипи і реальність!», «Авдіївська зима 2017», «Погляд у вічність», «Мій Погляд!», патріотичне віче «Символ твоєї свободи».
Депутати обласної ради дітей Київщини долучаються до промоції та адвокації питань щодо привернення уваги громадськості до актуальних питань суспільства, зокрема, подолання насильства в сім΄ї, гендерного насильства, жорстокого поводження з дітьми, запобігання булінгу у дитячому середовищі, кібербулінгу. Діти виступили ініціаторами проведення соціального челенджу «Не забирай у себе завтра…», який підтримали лідерські організації з усіх областей України.
Продовжила роботу обласна Школа лідерів учнівського самоврядування, яка сприяла формуванню базових навичок лідерства, соціальної активності, громадянської компетентності та лідерських якостей в дітей-лідерів. Відбувся форум лідерів органів учнівського самоврядування Київської області «Бачення + Натхнення + Енергія = Лідерство», під час якого були розглянуті ряд важливих питань розвитку дитячого лідерського руху на Київщині.
Сучасні тенденції розвитку дитячого лідерського руху створюють нові умови для налагодження комунікації між різними територіальними органами учнівського самоврядування в межах обласної ради дітей Київщини. У цьому переконалися діти-лідери під час літнього Leader EdCamp «ACTION-школа» обласної ради дітей Київщини з гаслом-правилом «3 Н: Немає!Нічого!Неможливого», яка відбулася у липні 2021 року. Феєричним дійством ACTION-школи став флешмоб до 30-ї річниці Незалежності України «Ми є, були, і будем ми! І Україна наша з нами!».
Діти-лідери намагаються вирішувати актуальні питання спільно з дорослими. Так, у Київській обласній державній адміністрації відбулася зустріч очільника регіону з керівним складом обласної ради дітей Київщини, під час якої обговорено принципами ефективної роботи сучасного лідера.
З метою визначення кращого досвіду роботи органів самоврядування дітей та учнівської молоді Київщини, популяризації актуальних напрямів діяльності органів учнівського самоврядування, КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини» проведено обласний конкурс суспільно значущих проєктів учнівського самоврядування. Цього року на конкурс подано 78 проєктів (у минулому році – 35) у номінаціях «Здорові діти –успішна країна!», «Формуємо лідерську зміну!», «Візія! Партнерство! Успіх!» У конкурсі взяли участь представники органів учнівського самоврядування з 44 територіальних громад Київщини. Кращими визнано проєкти органів учнівського самоврядування Білоцерківської, Боярської, Калитянської, Переяславської, Тетіївської, Таращанської територіальних громад.
Продовжено реалізацію обласного творчого арт-проєкту «Розмалюємо Київщину – від сірості до яскравості», метою якого є створення публічного мистецького простору в закладах позашкільної освіти і привернення уваги дітей й учнівської молоді до соціально значущих тем за допомогою мистецтва. У рамках зазначеного проєкту було організовано та проведено обласну виставку-презентацію робіт художників-ілюстраторів «MadeinKyivregion». За підсумками виставки-презентації створено віртуальний альбом ілюстрацій «Стежками казок народів світу». Також спільно з Державним дендрологічним парком «Олександрія» Національної академії наук України проведено онлайн-виставку дитячого малюнка «Пернаті друзі» до Міжнародного Дня птахів. Традиційно, у День Соборності України, відбулось урочисте відкриття обласної виставки учнівської творчості «Об’єднайомося ж, брати мої!». У дистанційному форматі відбувся обласний етап Всеукраїнської виставки-конкурсу декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край».
Активно використовувалися сучасні форми роботи з дітьми через організацію майстерок, творчих шоу, челенджів, акцій тощо. Вихованці закладів позашкільної освіти активно долучились до обласної родинної етноакції «Дитинства пісня Великодня», акції «Творчість без обмежень», свої творчі досягнення діти продемонстрували під час фестивалю театрів моди «Феєрія моди», фестивалю «Територія творчості», фестивалю-огляду дитячих театральних колективів «Театральні обрії», фестивалю дитячих театрів ляльок «Казкові оглядини» та вокального шоу «Калиновий голос Київщини» тощо.
Протягом року відбуваються різноманітні творчі заходи, учасниками яких стає обдарована та талановита учнівська молодь Київщини. Так з метою виявлення й підтримки кращих дитячих і молодіжних театрів моди відбувся обласний онлайн-фестиваль театрів моди «Феєрія моди», трансляція якого проходила на офіційній сторінці Комунального закладу Київської обласної ради «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини» у Facebook. Проведено регіональний етап Всеукраїнськоговідкритого фестивалю закладів позашкільної освіти України «Територія творчості». У дистанційному форматі участь взяли понад 100 конкурсантів. З метою виявлення і підтримки самобутніх дитячих та юнацьких театральних колективів проведено обласний онлайн фестиваль-огляд дитячих театральних колективів «Театральні обрії», учасниками якого стали 26 дитячих театральних колективів закладів освіти області. До Міжнародного дня людей з інвалідністю організовано та проведено обласну акцію «Творчість без обмежень». Мета акції – привернення увагу до проблем дітей з інвалідністю, захисту їхніх прав, гідності і благополуччя; забезпечення активної участі цих дітей у житті суспільства, що є однією з глобальних цілей сталого розвитку ООН на період до 2030 року.
Інклюзивне навчання сьогодні стало одним із пріоритетів в освітній галузі, в тому числі і в позашкіллі. Заклади позашкільної освіти продовжують створювати сприятливе освітнє середовище для надання якісних освітніх послуг та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. В закладах позашкільної освіти області навчається більше однієї тисячі дітей з особливими потребами, які відвідують гуртки соціально-реабілітаційного, гуманітарного, оздоровчого та художньо-естетичного напрямів позашкільної освіти. Діти цієї категорії залучаються до участі в соціальних проєктах, соціально-реабілітаційних програмах, різних заходах, які проводять заклади позашкільної освіти спільно з інклюзивно-ресурсними та оздоровчими центрами, молодіжними центрами реабілітації інвалідів тощо.
Для того щоб дитина отримала різновекторний багаж знань, досягла успіху в житті і відбулася як особистість, в освітньому процесі закладів позашкільної освіти мають створюватися відповідні умови для розвитку її суб’єктної активності, що, у свою чергу, є однією з головних передумов формування пізнавальної та практичної компетентностей, набуття знань, вмінь та навичок. Особистісні ж якості, розвиток творчої та соціальної компетентності, розуміння морально-духовних цінностей формуються тільки в процесі соціальних відносин у соціокультурному середовищі. І таким середовищем для дитини є творчий простір закладів позашкільної освіти.