Інклюзивна освіта – це не просто нова модель навчання, а справжній виклик для суспільства, яке прагне рівності, людяності та підтримки. На Київщині цей процес набуває відчутної сили завдяки роботі інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) – установ, які стали місцем професійної допомоги, турботи й розвитку для дітей з особливими освітніми потребами.
Сьогодні в області функціонує 56 інклюзивно-ресурсних центрів та 2 філії, що охоплюють усі територіальні громади. Це означає, що кожна родина, незалежно від місця проживання, може звернутися по підтримку – від кваліфікованого обстеження дитини до системної психолого-педагогічної допомоги.
Робота ІРЦ багатогранна. Передусім це комплексна оцінка розвитку дітей з особливими освітніми потребами, яка дозволяє виявити індивідуальні особливості та визначити, яку саме підтримку дитина потребує у навчанні. На основі результатів фахівці формують рекомендації для педагогів і батьків, розробляють індивідуальну освітню траєкторію, що враховує темп розвитку, здібності й можливості дитини.
Не менш важливим напрямом діяльності є надання корекційно-розвиткових послуг. Заняття проводяться з використанням сучасних, науково обґрунтованих методик, серед яких міжнародно визнані інструменти — WISC-IV, Leiter-3, PEP-3, CASD, CONNERS-3. Саме завдяки цим методикам оцінка є максимально об’єктивною, а допомога – ефективною.
З початку 2025 року фахівці інклюзивно-ресурсних центрів Київщини провели понад 5 тисяч комплексних оцінок розвитку дітей, з яких 4 тисячі — первинні. Це означає, що все більше родин звертаються до фахівців, розуміючи важливість раннього виявлення потреб дитини.
Крім того, лише за цей період проведено понад 180 тисяч корекційно-розвиткових занять – це сотні тисяч годин кропіткої, щоденної роботи, спрямованої на покращення мовлення, когнітивного розвитку, емоційного стану та соціальних навичок дітей.
Нещодавно мережа інклюзивно-ресурсних центрів Київщини поповнилася новим закладом – Комунальною установою «Золочівський ІРЦ», заснованою Золочівською сільською радою Бориспільського району.
У складі ІРЦ працюють директор, учитель-логопед, учитель-дефектолог, учитель-реабілітолог та практичний психолог. Станом на 1 жовтня 2025 року на обліку перебуває 26 дітей з особливими освітніми потребами.
Протягом ІІ семестру 2024–2025 н.р. проведено 168 корекційних занять, а за І семестр 2025–2026 н.р. – 46 занять за напрямами розвитку мовлення, пізнавальних процесів, психологічної підтримки та реабілітації.
Центр тимчасово розміщується на базі Гнідинського ліцею імені Петра Яцика. За 2025 рік фахівцями ІРЦ надано 128 консультацій для батьків і педагогів з питань інклюзивного навчання.
ІРЦ Київщини доводять, що інклюзивна освіта – це не лише про адаптацію, а про гідність, віру в потенціал кожної дитини і спільну відповідальність суспільства за її майбутнє.
