Друк

«Чи є обов'язковим висновок ПМПК при влаштуванні дитини з синдромом Дауна у садочок, у тому числі в інклюзивну групу?»

Для отримання направлення у звичайний дошкільний навчальний заклад – не обов'язково. Такий документ, як Витяг із засідання психолого-медико-педагогічної консультації, при прийомі в загальноосвітній навчальний заклад законодавчо не передбачений. Дитина приймається у навчальний заклад на загальних підставах.

Зарахування дитини з особливими освітніми потребами для навчання в інклюзивному класі передбачено пунктом 7 Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872,  де сказано: «... здійснюється в установленому порядку відповідно до висновку психолого-медико-педагогічної консультації». Ця норма не є категоричною відмовою прийняти дитину,  якщо батьки на момент оформлення дитини в навчальний заклад не хочуть цього.

Проте ймовірно, що питання щодо отримання висновку ПМПК рано чи пізніше виникне. Особливо тоді, коли група чи клас навчального закладу отримає статус інклюзивного. Ініціаторами проходження ПМПК найчастіше виступають педагоги, які не мають специфічних знань про особливості розвитку таких дітей, професійних умінь і навичок роботи з ними. До прикладу: у поході завжди краще мати провідника або принаймні користуватися планом, а ніж блукати манівцями. Якщо батьки зацікавлені в якісному навчанні, яке щодня розвиває, збагачує дитину, нівелює її пізнавальні труднощі, формує все більш складніші уміння, тобто забезпечує корекційний ефект, а не просто забезпечує зайнятість навчальним процесом, вони відповідально віднесуться до умов його організації, серед яких безперечно ключову роль відіграє професійна спроможність вчителя, і не стануть перешкоджати йому (вчителю) знати більше про тонкощі спеціальних педагогічних технологій. Адже Витяг – це не пропуск у клас, а план першочергових дій для вчителя, основа побудови педагогічної стратегії, складання індивідуального плану. Висновки і рекомендації фахівців консультації розкривають особливості пізнавальної сфери дитини, визначають навчальну програму. Для вчителя програма – головний документ, який представляє собою опис послідовності розгортання навчального предмета за змістом і в часі. Якщо програма не визначена це істотно ускладнює роботу вчителя, Програма уже з самого початку окреслює «навчальне русло» ­– науково обгрунтовані і багаторічною практикою перевірені головні змістові лінії навчального процесу і адекватні методичні засоби і прийоми. Це,  по-перше, запорука негайного,  без зайвих проб і помилок включення дитини в навчальний процес, по-друге, основа впевненості педагога у правильності власних дій, умова планомірної організації ним навчальної діяльності дитини: врахування особливостей і індивідуалізації завдань, вибору і розподілу навчального матеріалу, його дозування тощо. Зрештою, проходження психолого-педагогічного вивчення в ПМПК відноситься до «засобів розумного пристосування» відповідно до статті 24. «Освіта» Конвенції про права інвалідів.