Друк

ВІДПОВІДІ ЛОГОПЕДІВ-ПРАКТИКІВ НА ЗАПИТАННЯ БATbKІB

У турботливих, уважних 6атьків часто виникають запитання, пов'язані з розвитком мовлення їхніх дітей. Їx хвилює буквально все: вплив спеки на розвиток мовлення, час появи лепетного мовлення, словниковий запас i навітъ тембр голосу малюка... Відповіді мають характер рекомендацій i в жодному разі не замінюють очної, живої консультації зi спеціалістами. Пропонуємо вapiaнти запитань i відповідей для батьків дітей дошкільного віку

Запитання 1

– У ciм'i говорять двома чи декількома мовами. Батьки xomiлu б, аби дитина знала ці
мови, але як це вплине на розвиток мовлення дитини? Чи не «заплутається» малюк?

– Якщо кожен із близьких родичів малюка буде спілкуватися з ним своєю рідною мовою, малюк засвоїтъ дві мови. Плутанини не буде. Дитина розмовлятиме двома мовами, але мовлення буде розвиватися із затримкою, адже активний i пасивний словник такого малюка буде поповнюватися вдвічі більшою кількістю слів, ніж у малюка iз сім’ї, в якій розмовляютъ однією мовою. Батькам слід більше працювати з малюком над нравильною вимовою звуків.

Запитання 2

– Дитині 7 місяців, але в неї дo цього часу відсутня лепетна мова, хоча в 3 місяці вона агукала? Чи нормально це? I що необхідно робити в такому випадку?

– Період лепетної мови є дуже важливим у розвитку мовлення. Лепечучи, малюк тренує свій артикуляційний апарат, а також фізичний i фонематичннй слух. Якщо дитина в 7 місяців не вимовляє ніяких звуків, обов'язково проконсультуйтеся з лікарем. Але якщо дитина хоч трішки лепече, намагайтеся повторювати її ле­пет чи імітуйте розмову з нею. Поспостерігайте, як вона реагує на шумові подразники, чи виявляє дитина увагу до ваших слів.

Запитання 3

– Річна дитина не вимовляє cлiв «мама», «баба» i т. д. Єдине, що вона каже, – це склад «ка». На який би предмет не вказував малюк, він вимовляє тільки цей склад. Як стимулювати розвиток мовлення дитини?

– Грайте з дитиною в ритмічні ігри з віршиками. Слідкуйте за своєю вимовою. Говоріть правильно, чітко, артикульовано. Пояснюйте значення слів. Розглядаючи малюнки iз зображеннями тварин, використовуйте звуконаслідування. Запитуйте дитину про все, що з нею відбувається.
Найвірогідніше, малюк промовчить, а ви скажете за нього, але після паузи: «Підемо купатися? Так?
Так!». Читайте невеликі
icтopiї та казки з книжок iз яскравими малюнками. Після вимовляння чергового «ка» декілька разів, дивлячись на малюка, вимовте правильне слово. Більше уваги приділяйте заняттям iз розвитку дрібної моторики рук.

Запитання 4

– Річного малюка неможливо відірвати від соски. Засинає i просинається він із соскою. Чи може це стати в майбутньому проблемою, яка пригальмує розвиток мовлення?

– Така зручна для батьків річ, як соска, у майбутньому дійсно може нашкодити дитині.
Довготривале використання соски може призвести до:

- формування звички погано пережовувати їжу;

- негативно впливу на правильний при­кус, на розвиток зубів і мовлення дитини.

Малюк, який постійно тримає в роті соску, позбавлений можливості лепетати, агукати, тобто з перших днів i місяців не тренується його артикуляційний апарат. Як наслідок — малюк не може довільно розтягнути губки в посмішці, що дуже важливо для вимови звуків (с, з, ц, л, р). Та бувають винятки з правил, за умови, що батьки використовують соску розумно та відлучають дитину від неї ще до року. Оптимальний варіант: відлучити малюка від соски в 5–6 місяців, але не потрібно дозволяти йому смоктати великий палець.

Запитання 5

– Малюкові 1 рік i 9 місяців. До цього часу в його активному мовленні всього три сло­ва: «ма-ма», «дай», «ба-ба» (на вci предмети). Хоча він усе розуміє, рухливий, дуже активний.
І
з задоволенням граєтъся улюбленими iгpaшками, усе може показати. Але не слухає, коли йому читають, не хоче чути звернену до нього мову. Після цілеспрямованої nepeвipки слуху виявилося, що дитина чує будь-який шypxim і будь-які звуки, упізнає улюблені пісеньки й просто музику. Що можна i треба робити в такому випадку?

– Проконсультуйтеся в невролога та ще раз перевірте слух малюка у спеціаліста. Робіть пасивний масаж пальчиків, ліпіть, конструюйте, розбирайте дрібні предмети. Розказуйте казки, ніби між іншим, з опорою на яскравий малюнок. Ближче до трьох років зверніться до логопеда, він підбере оптимальну програму розвитку для вашого малюка.

Запитання 6

Дуже часто логопеди радять робити артикуляційну гімнастику. Але як усадовити дворічного живчика перед дзеркалом?

Кожні батько й мати відчувають бажання та можливості свого малюка. Спробуйте виконувати вправи під час ранкового чи вечірнього туалету, після нічного чи денного сну. Покажіть ці вправи улюбленій іграшці малюка. Якщо не виходить, облиште спроби на деякий час (тиждень-два). Потім спробуйте ще. Основне — виберіть зручний момент i не змушуйте дитину виконувати гімнастику.

Запитання 7

Дитині через місяць виповниться 2 роки. У неї дуже невеликий словниковий запас: «тато», «мама», «гам-гам». Усе інше називае «ба». Дитина на грудному годуванні. Чи пов'язане мовчання з тим, що дитину до цього часу годують грудьми?

– Відповідно до норм розвитку, в активному словнику малюка до двох років повинно бути від 50 до 200 слів. Легка затримка мовленнєвого розвитку ніяк не пов'язана з грудним годуванням. Навпаки, завдяки грудному годуванню у малюка розвиваються м'язи артикуляційного апарату, що сприяє своєчасній появі мовлення. У цьому випадку причина прихована в іншому. Проконсультуйтеся з невропатологом. Продовжуйте спілкуватися з малюком так, щоб він бачив ваші губи. Читайте, малюйте, ліпіть. Займіться артикуляційною гімнастикою. Більш точні й детальні рекомендації може дати лого­пед тільки після обстеження дитини.

Запитання 8

Дитині 2 роки. Усі дієслова вона вживає в жіночому poдi, наприклад: «Сашко гуляла, прийшла, з'їла». Як допомогти це виправити?

У 2 роки продовжує формуватися така мовна категорія, як рід. Малюк може вживати дієслова в жіночому роді, оскільки він в основному тісно спілкується з мамою. Не кажіть малюкові, що він вимовив не так. Просто після його слів скажіть правильно. Більш точні й детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.

Запитання 9

– Дитині 2 роки. Її словниковий запас 20–30 cлiв, говорить нечітко i вимовляє не вci звуки.

– У дитини є відставання в розвитку мовлення. Але мовленнєвий розвиток відбувається не плавно, а хвилеподібно, тому, можливо, уже завтра вона заговорить повними словами й реченнями, адже кожна дитина індивідуальна у своєму розвитку. Проте чекати та вірити, що от-от це станеться, не займаючись із дитиною, не можна. Обов'язково використовуйте на заняттях вправи не тільки на розвиток мовлення, але й на розвиток дрібної моторики, довільної уваги й пам'яті. Основне — заняття повинні бути постійними та без примусу. Залучайте малюка де здорового способу життя.

Запитання 10

– Дитині 2 роки i 1 місяць. Вона говорить мало слів, наприклад, такі слова, як «мама», «тато», «дiдo», «баба», «дай». Також вимовляє nepшi два звуки в cлoвi, наприклад, замість слова «машина» «ма». Чи є npuвiд для хвилювання?

– Так, у малюка є невелика затримка мовленнєвого розвитку. Спробуйте до тих слів, які він вимовляє, додавати нові — «великий», «ма­ленький», «іде», «спить», «сидить», «дивиться». Постійно розмовляйте з дитиною, читайте віршики, потішки, переказуйте казки. Покажітъ, як грати з пальчиками, влаштуйте театр. Через півроку проконсультуйтеся в логопеда.

Запитання 11

Дитині 2 роки i 2 місяці. В 1 piк вона по­чала розмовляти. Лікаpi лише зараз звернули увагу на те, що в дитини вкорочена під'язикова вуздечка. Запропонували займатися з нею спеціальними вправами, порадили не niдpiзamu вуздечку. Як бути?

Попросіть дитину дотягнутися кінчиком язика до піднебіння, потім до верхньої губи.
Якщо вийшло, то у вашої дитини з вуздечкою все в нормі. Коротку вуздечку можна розробити спеціальними вправами — це правда, доведена не одним поколінням батьків
i дітей iз такою
проблемою.

Запитання 12

– Малюкові 2 роки i 4 місяці. Він мовчить, не вимовляє ні окремих складів, ані речень. Усе розуміє, любить малювати, читати i розглядати книжки. Як займатися з дитиною, щоб вона навчилася говорити?

– Почніть iз відвідування логопеда та перевірте слух вашого малюка. Для дитини в цьому віці вже повинна бути організована система занять. Відведітъ зручне місце i час для занять. Заберіть із поля зору предмети, які можуть відволікати. Закінчуйте заняття ще до того, як дитина втомиться. Після заняття дозвольте дитині робити те, що вона любить. Перед сном
згадуйте події минулого дня, робітъ замальовки подій. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед після обстеження дитини.

Запитання 13

Дитина почала говорити в 1 рік i 6 місяців. Зараз їй 2 роки i 5 місяців. Почала переказувати прочитані казки, niд час iгop проводить активну 6eciдy з іграшками . У мовленні з'явилося богато нових слів, але дитина не говорить, а пищить. Правда, короткі речения вона каже нормальним голосом. Як навчити дитину го­ворити своїм голосом?

Такі діти, як стверджують логопеди, належать до цікавої категорії — «швидкостартуючі діти». Тому в них i змінюється голос під час гри. 3 боку батьків буде правильним не форсувати мовленнєвий розвиток дитини, продовжувати розмовляти з нею, чітко артикулюючи, навіть дещо сповільнено вимовляти слова. Забороняти пищати не варто, з часом дитина награється й перестане пищати сама.

Запитання 14

– Дитині 2,5 роки. Вона говорить лише «мама», «тато», «баба», «дiд», «numu» i ще 10 слів, наприклад, «па-па», «6i-6i». Решту пояснює батькам жестами. Логопед на консультації пояснив, що не бачить причин для маломовності дитини. Мама активно з нею займається: вони читають, роблять зарядку, виходять на прогулянку з іншими дітьми. Дитина все розуміє та легко вловлює. Є ще одна проблема: дитина надає перевагу рідким протертим супчикам-пюре, у неї поганий апетит. Може, це якось пов'язано? До якого спеціаліста краще звернутися ?

– Дійсно, під час їжі м'язи артикуляційного апарату отримують хороше тренувальне навантаження. Пережовуючи тверду їжу, ми зміцнюємо артикуляційний апарат. Медиками
був відкритий цікавий факт: у дитини, яка не любить жувати чи робить це погано, дуже в'ялі
м'язи губ
i язика, щелеп. Таким чином, слабкий мовленнєвий розвиток дитини тісно пов'язаний
iз незміцнілими м'язами її мовленнєвого апарату.

Пограйтеся з дитиною в кyxapiв i запросіть у гості іграшки. Сервіруйте стіл (іграшковий чи справжній). Приготуйте овочі та фрукти. Наріжте їx дрібними шматочками, запропонуйте дитині спробувати, чим вона буде пригощати «гостей». Поступово додавайте в ігри завдання, у яких потрібно «погризти тверду їжу».

Також рекомендується зміцнювати м'язи мов­леннєвого апарату, виконуючи будь-які вправи для язичка i для тренування нижньої щелепи.

Запитання 15

– Малюку 2,5 роки. У нього не виходить вимова звутв [к], [г], [х], хоча він говорить охоче i богато. Haвіть niд час ігор, занять малюк відмовляєтъся вимовляти ці звуки. Можливо, батьки даремно хвилюються?

– Як правило, звуки [к], [г], [х] з'являються в мовленні малюка до 2–3 років. Займіться разом iз малюком іграми на розвиток плавного мовленнєвого видиху та щоденно, вранці й увечері, протягом тижня виконуйте вправи з артикуляційної гімнастики. Почніть із вправ для губ i статичних вправ для язичка. Не робіть yci вправи відразу — не більше 2–4 вправ під час заняття.. Далі пропонуйте наступні вправи. Більш точно та детально рекомендації може дати логопед після обстеження дитини.

 Запитання 16

– Дитина в 2 роки i 10 мicяцiв nepexвopiлa грипом. Після цього перетворилася з малюка, який непогано розмовляє, в мовчуна, котрий використовує жести. Вимовляє тільки декілька слів. Грати в iгpu, які вимагають словесної роботи, не бажає. Як відтворити мовлення дитини?

Обмежтеся поки що розказуванням казок, віршів, співайте пісеньки. Частіше беріть дитину на руки. Цілуйте, обіймайте малюка. Усуньте перегляд телевізора, більше гуляйте на свіжому повітрі. Залучайте малюка до здорового способу життя. Сходіть yciєю сім'єю в ляльковий театр,
парк. Розвивайте дрібну моторику, використовуйте ліпку, пісок, шнурівки, прищепки, гудзики. Якщо через півроку не настане покращення, зверніться до психолога.

Запитання 17          

Малюк почав активно висловлювати cвoї бажання. Але при цьому він повторює склади, наприклад: «Та, та, та, тато їдемо».

– Якщо малюку ще немає 3 років i мовленнєвий розвиток у нормі, то, швидше за все, це вікове порушення. Воно так i називається в логопедії — «заїкання розвитку». Проблема вирішиться сама по co6i. Батькам у цій ситуації варто:

- не акцентувати увагу на заїканні дитини;

- не робити малюкові зауважень з приводу вимовляння слів, а тим більше висміювати чи дражнити, навіть жартома;

- не примушувати повторювати за вами сказане правильно слово.

У більшості випадків таке порушення виникає раптово i так само раптово зникає. Більш точні та детальні рекомендації може дати лого­пед тільки після обстеження дитини.

Запитання 18

– Дитині 2,5 роки. Після консультації в невропатолога та логопеда лікарі однозначно поставили дитині діагноз «затримка мовленнєвого розвитку». Що робити батькам?

– Почніть стимулювати мовлення малюка. Більше читайте, розповідайте про все, ставте запитания, показуйте лялькові вистави. Займайтеся малюванням, ліпкою, грайтеся з піском, конструктором.

Запитання 19

– Дитина народилася недоношеною. Зараз їй 2 роки i 8 місяців. До цього часу вона перебуває на обліку в невропатолога. У дитини діагноз «затримка мовленнєвого розвитку». Малюк усе розуміє, але розмовляти не хоче, його словниковий запас - максимум 20–30 слів. На консультаццї логопед пояснив, що такий стан типовий для недоношених дimeй, порекомендував приходити на заняття через рік. Чи так це?

– Дійсно, така мовленнєва ситуація типова для недоношених дітей. Батьки можуть почекати рік, але не в стані бездіяльності. Залучайте малюка до занять, які вимагають застосування спритних пальчиків.

Запитання 20

– У яких випадках малюкові до 3-х років потрібна допомога логопеда?

– Звернутися до логопеда потрібно не задумуючись, якщо:

- батьки малюка мають вади мовлення;

- дитина відстає в мовленнєвому розвитку з невідомих причин;

- дитина за певних обставин обмежена у спілкуванні з дорослими;

- дитина має порушення зору або слуху;

-xipypr дитячої поліклініки настійливо рекомендує підрізати малюкові під'язикову вуздечку;

- поставлений діагноз «дитячий церебральний параліч» або «розумова відсталість».

Запитання 21          

Дитина почала розмовляти до 3-x pоків. Її мовлення наповнене назвами предметів, тобто іменниками. Дієсловами та прикметникаами вона не користується. Зате використовує вигадані слова.           

– Приділяйте більше уваги дитині. Швидше за все, у малюка з'явилися якісь приховані страхи перед мовленням. Коли малюк називатиме предмети, уважно слухайте його, повторюйте сказане ним слово i додавайте слово-дію. Не карайте малюка за неправильно сказане слово. Якщо малюк говорить придумане слово, здивуйтеся i скажіть, що ви не розумієте, про що йде мова. Попросіть правильно сказати слово. Завжди хваліть за успіхи.       

Запитання 22

– У трирічної дитини емоційне мовлення, але нечітке, малозрозуміле. Спроби проведення занять у формі гри набридають через 20 хвилин. Як допомогти дитині? Із чого почати?

– Утримувати увагу протягом 20 хвилин важко i восьмирічній дитині. Одна гра на розвиток мовлення за часом повинна тривати не довше 3–5 хвилин. Протягом кожної години
повертайтеся до таких 3–5-хвилинних занять.

Інколи на деякий час варто припинити спроби занять із малюком. Але це не означає, що потрібно припинити спільні ігри. Навпаки, грайтеся з пальчиками, виконуючи пальчикову гімнастику, будуйте шедеври з піску. I, звичайно, проконсультуйтеся з логопедом. Дуже часто виникають такі мовленнєві порушення, при яких батьки самостійно не зможуть кваліфіковано допомогти дитині.

Запитання 23

– Малюкові 3 роки. Hecnoдівано він почав шепелявити, хоч недавно йому легко вдавалася вимова вcix шиплячих звуків. У чому причина?

– У малюків трирічного віку бурхливо поповнюється словниковий запас. У їхньому активному словнику все частіше можна зустріти складні слова, переповнені шиплячими звуками. Інколи настає момент, коли вимова слів не встигає за наповнюваністю словника. Тому не акцентуйте увагу (деякий час) на неправильності вимови в малюка, хоча самі говорітъ правильно, не просіть малюка повторювати за вами. Робіть акцент на вмінні правильно побудувати речения, відповісти на запитання, переказати почуте. Через місяць починайте чи продовжуйте з дитиною ігри-вправи з артикуляційної гімнастики в ігровій формі. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед лише після обстеження дитини.

Запитання 24

Дитині З роки. Вона вимовляє лише окремі склади, які повторюються: «ма-ма», «ба-ба». Лікар-невропатолог визначив, що в малюка немає затримки розвитку, але батьки хвилюються, що дитина відстає в мовленнєвому розвитку.

Швидше за все, батьки чудово розуміють потреби малюка без його слів. Очевидно, дити­на не відчуває потреби в мовленні як у способі передачі та отриманні інформації. Однак не можна точно сказати, що в дитини відсутня мовленнєва патологія. Батькам необхідно звернутися до лого­педа, який допоможе з'ясувати, чи немає яких-небудь особливостей артикуляційного апарату, що заважають дитині розмовляти.

Запитання 25

– Бабуся i дідусь, спілкуючись iз трирічними внуками, «сюсюкають», повторюють сло­ва, які малюки вимовляють по-дитячому. Чи шкідливо це для розвитку мовлення дитини?

– Дорослим часто дуже хочеться з маленькою дитиною розмовляти на її ж мовою. Але давно доведено, що діти не розуміють «сюсюкання» дорослих! Звичайно, потрібно розрізняти ті випадки, коли бабуся в пориві неземної любові до внуків переходить на зменшувально-ласкаві слова. I все-таки з дітьми від самого народження слід розмовляти нормальною «дорослою» мовою, учити їx говорити правильно.

Можливий i такий варіант, що малюк не може не спотворювати слова. Тоді необхідна консультація логопеда. Можливо, спотворення слів — це не звичка, а проблема, за якою приховується те, що заважає дитині правильно та виразно вимовляти слова.

Запитання 26

Дитині більше трьох років. Багато слів вона вимовляє не повністю i тільки nepші склади. Порадьте, що робити, аби малюк почав говорити нормально.

– Дуже часто у вимові дітей 3–4-х років порушується складова структура малознайомих багатоскладових слів. Якщо дитина скорочує такі слова, як «мотоцикл», «велосипед», «автоцистерна», це нормально. Але якщо це відбувається в простих словах, тоді це вже порушення.

Для розвитку складової структури:

- поступово уточнюйте з малюком вимову слів, які складаються iз 2–3 відкритих складів (відкритий склад — це склад, який закінчується на голосний звук, закритий — який закінчується на приголосний), наприклад: «во-да», «ма-ши-на», «мо-ло-ко»;

- переходьте до слів, які складаються з одного закритого складу, наприклад:
«сік», «мак», «лак», «сад», «син»;

- далі працюйте з двоскладовими словами iз закритим складом, наприклад: «ли-мон»,
«чо-біт;

- знайомте з двоскладовими словами, в яких є збіг приголосних у середині слова, наприклад: «банка», «дошка», «качка»;

- вимовляйте двоскладові слова iз закритими складами та збігом приголосних, наприклад: «чайник», «кактус», «персик».

Можете використовувати ігри на закріплення важких для вимовляння слів. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед лише після обстеження дитини.

Запитання 27

– Дитині скоро виповниться 4 роки, але вона дуже погано розмовляє. Чи вирішать заняття з логопедом цю проблему?

– Безумовно, систематичні заняття з логопе­дом допоможуть вашій дитині в оволодінні мовленням. Але й батьки повинні бути не пасивними спостерігачами, а активними помічниками логопеда. Адже від старанності дитини, досвіду логопеда, щоденної наполегливої праці батьків залежить ycпix сприятливого мовленнєвого розвитку дитини! Не забувайте залучати малюка до здорового способу життя.

Запитання 28

Дитині 4 роки. Останнім часом вона по­чала спілкуватися з батьками тими ж фра­зами, які говорять батьки, та фразами, які десь почула. Ставить запитання, які недавно ставила i відповіді на які знає дуже добре. Чому дитина це робить?

– Не забувайте, що діти в цьому віці – «чомучки» та «повторюшки». Так i повинно бути. Радійте нормальному мовленнєвому розвитку дитини.

Запитання 29

– Чи потрібно звертати увагу дimeй на мовленнєве порушення?

– Обов'язково слідкуйте, як розмовляє ваша дитина. У 4–5 років малюк у змозі сам зрозуміти, що неправильно вимовляє те чи інше слово, i це відображається на психічному
здоров’ї дитини. Малюк може страждати від насмішок, замкнутися в co6i, перестати розмовляти. Не допускайте такого стану у вашої дитини. Будьте уважними й турботливими. Не лише o6iймайте, цілуйте малюка, а й докладіть зусиль, виділіть час i почніть планомірну, поступову роботу з виправлення мовленнєвих порушень. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед лише після обстеження дитини.

Запитання 30

Як визначити, що 5-річна дитина ви­мовляє звук неправильно? Що робити батькам у таких випадках?

– Можливі чотири варіанти неправильної вимови звука:

- малюк зовсім не вимовляє звук (наприклад, [ш]; відповідно, замість «шапка» — «апка»);

- малюк замінює один звук іншим (напри­клад, замість «шапка» — «сапка»);

- малюк спотворює звук (наприклад, при правильній вимові звука [с] широкий язичок по­винен знаходитися за нижніми зубами, кінчик язика повернутий униз, бокові краї притиснуті до верхніх зубів. А малюк вимовляє звук [с] iз висунутим між зубами кінчиком язика);

- малюк використовує звук нестійко, наприклад, в одних словах вимовляє звук правильно, а в інших ні: «коза», але «вуби» замість «зуби», чи ізольований звук вимовляє, а в словах i в
самостійному мовленні ним не користується.

Завдання батьків зясувати, чому дитина неправильно вимовляє звук. Найчастіше, як свідчить практика, причина криється у порушенні pyxiв органів мовлення (язика, губ) i слухового сприймання (фізичного та фонематичного слуху). Для занять із дитиною потрібні ігри на ривок артикуляційного апарату та слухового сприймання, які підбере для вашої дитини логопед. З часом проблему поступово буде вирішено.

 

Запитання 31

Дитині 5 років, у неї погано піднімається язичок. Виною цього є вкорочена вуздечка, тому вимова звуківв [р], [л] вдається дуже погано. Існує думка, що вуздечку потрібно niдpiзamu. Чи обов'язково це робити?

Дійсно, коротка вуздечка може мати вплив на дикцію дитини. Відбувається нечітке вимовляння звуків, які потребують підйому язика вгору [р], [л], [ш], [ж], [ч], [щ]. Також коротка вуздечка може негативно відобразитися на розвитку нижньої щелепи. Верхня буде розвиватися нормально, а нижня — затримуватися в рості, при цьому зуби можуть рости криво. Насамперед порадьтеся з логопедом. Він, швидше за все, порекомендує комплекс вправ з артикуляційної гімнастики для розробки короткої вуздечки. Як правило, після такої гімнастики вуздечка розтягується. Якщо ж вправи не дадуть бажаного результату, лікар порекомендує хірургічне втручання. Тоді доведеться погодитися на цю операцію, яка займає не більше 5 хвилин. Звернувши вчасно увагу на коротку вуздечку малюка, ви цим захистите дитину від серйозних неприємностей у майбутньому.

Запитання 32

– Дитині 5 років, але вона наполегливо продовжує називати «варення» «валенням». Чи можна самостійно впоратися з цим, лише розучуючи дитячі віршики та скоромовки?

– На думку багатьох спеціалістів, розучування лише скоромовок чи віршіків із наявністю одного проблемного звука не допоможе вирішити питания, а навпаки, призведе до того, що
малюк почне вимовляти звук [р] неправильно, тому що при вимовлянні буде використовувати не кінчик язика, а вібрацію рук i губ.

Така проблема вирішується лише комп­лексно через розвиток слухового сприймання, плавного мовленнєвого видиху, мовленнєвого дихання. Обов'язкове виконання артикуляційної гімнастики, irop на правильну постановку звука. I тільки після цього можна проводити корекцію вивченого звуку, зокрема в чистомовках, скоромовках, казках, віршах.

Запитання 33

Дитині 5 років, вона говорить через ніс. До яких спеціалістів cлiд звернутися?

Для початку обов'язково відвідайте отоларинголога та пройдіть курс лікування лорзахворювань. Потім зверніться до логопеда. Не залишайте це без уваги, не відкладайте на пізніше. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед після обстеження дитини.

Запитання 34

Дитині 5,5 poків. Вона неточно вимовляє деякі звуки. В якому віці потрібно звертатися до логопеда?

– До логопеда можна звертатися i у 3, i в 4 роки. Від того, що дитині виповниться 5 років, без відповідних занять вона не почне правильно вимовляти звуки. Нагадуємо, що при правиль­ному мовленнєвому розвитку до 5 років малюк оволодіває правильною вимовою всіх звуків. Якщо виникла така, як описано вище, проблема, то це тривожний знак, який свідчить про те, що батьки не помітили вчасно причину, не звернулися до спеціаліста i самі не попрацювали з малюком у цьому напрямі.

Наостанок порада від логопедів батькам, які працюють над усуненням проблем у мовленнєвому розвитку дитини: необхідно скласти opiєнтовний розклад занять із малюком; дотримуватися як режиму дня, так i розкладу занять; ставитися до рекомендацій логопеда серйозно, займатися з дитиною систематично i за її бажанням. Тривалість кожної гри — не більше 3–5 хвилин.

Шановні батьки! Пам'ятайте, що дорогу осилить той, хто йде, проте чекати миттєвих результатів не варто. Допомагайте малюкові в його нелегкій наполегливій праці. Ваша дитина цього заслуговує!